Reflex Gauge

Reflex Gauge

لول گیج رفلکسی  ( Reflex )

اساس کار لول گیح رفلکسی بر باز تابش نور خارجی استوار است . در صورتی که نور به بخشی از شیشه بتابد که که مایع به آن بخش رسیده باشد ، امکان عبور از کل گیج را می یابد لذا در هنگام برخورد به دیواره پشتی چمبر که معمولا تیره رنگ است بازتابشی تیره و مشکی ایجاد می کند ، یک مایع مات مانند شیر ، نور را از سطح شیشه یا منشور باز می گرداند و در این حالت ، ستونی سفید رنگ مشاهده می شود.

هنگامی که نور به سطحی از شیشه می تابد که مایع وجود ندارد ، بازتابش داخلی رخ می دهد . بازتابش داخلی هنگامی رخ می دهد که نور عبوری از یک ماده با ثابت شکست مشخص می خواهد به ماده ای با ثابت شکست پایین تر وارد شود . در محل برخورد دو ماده شکست نور اتفاق می افتد ( ثابت شکست شیشه و هوا به ترتیب حدود 47/1 و 1 است .

از آنجا که در این موارد سطح آشکار شده تیره رنگ است غالبا نیازی به استفاده از نور افکن نیست . با توجه به توضیحات فوق مشخص است که در مواردی که سیال شفاف و بی رنگ است از این نوع ابزار دقیق به خوبی می توان بهره برد . استفاده از این نوع گیج ها در اکثر سرویس های بخار تا فشار های بالا ( به طور مثال 30بار ) انجام می پذیرد. شایان ذکر است کاربرد این نوع شیشه را در صنایع فرایندی نیز می توان مشاهده کرد.

کاربرد این نوع لول گیج رفلکسی در ابزاردقیق به مایعات تمیز محدود می شود . معمولا در صنعت برای سرویس هایی شامل  یا هیدرو کربنهای سنگین تر استفاده می شود.در مواردی ممکن است برای سرویس های  هیدروکربنهای سبک تر نیز استفاده شوند البته به شرطی که سیال توانایی حل کردن رنگ و پوشش دائمی گیج را نداشته باشد.

لول گیج رفلکسی