Tubular

Tubular

لول گیج لوله ای (Tubular )

   یک لول گیج لوله ای شامل یک منبع شفاف شیشه ای یا پلاستیکی است که بین دو شیر در بالا و پایین محدود شده است ممکن است این ابزار دقیق دارای در پوش های ( Caps ) در بالا و پایین آن و میله هایی برای   محافظت ( Protective Guard Rods ) از شیشه باشد . این تجهیز به صورت عمودی در کنار مخزن و با اتصالات مناسب نصب می شود . اما این تکنولوژی برای استفاده در سیالات فرایندی خطرناک مناسب نیست.

لول گیج

انواع مجاری موجود را می توان به چهاردسته تقسیم کرد:

  • بروسیلیکات ( Brosilicat ) فشار بالا : مجرای شیشه ای شفاف با دیواره های قطور
  • خط-قرمز ( Red-line ) : این نوع از شیشه ها دارای خط قرمزی در پشت خود هستند . هنگامی که مایع وجود دارد خط ثابت و ممتد قرمز می شود .
  • پلی کربنات : نوعی مجرای پلاستیکی با دوام .
  • Kel–F مجرای پلاستیکی مقاوم در برابر شیمیایی ( نوعی پلیمر )

یکی از معیار های مهم در انتخاب لول گیج ، ایمنی در انتخاب لول گیج ، ایمنی پرسنل و تجهیزات مربوط به آن است. مشکلات در استفاده از آنها هنگامی آشکار می شود که مخزن فرآیندی ، تانک ذخیره سازی ، خط لوله و ... در دما و فشار بالا قرار داشته باشد ، سیالات خورنده یا سیالات خطرناک در داخل آنها جریان داشته باشد یا در سرویس های بخار استفاده شود. در این کاربردها امکان نشت مواد پرخطر و ایجاد وضعیت خطرناک وجود دارد.

* نکته :

در استاندارد IPS ، بخش IPS-E-IN-140ذکر شده است که استفاده از این سیستم به دماهای زیر 94 درجه سانتی گراد و فشار های زیر 1barg و مواد غیر سمی و خطرناک محدود می شود . طول این شیشه ها نباید از 75 سانتی متر بیشتر می شود . در مواردی که نیاز به استفاده و مشاهده طولی بیشتر از این مقدار است باید از همپوشانی بین شیشه ها استفاده کرد .

مطابق استاندارد IPS –E  – IN – 140

برای محافظت لوله از ضربه خارجی دو نوع حفاظت رایج است . در نوع اول از میله های محافظ استفاده می شود . این نوع میله ها کمترین مقدار محافظت را ایجاد می کنند . روش دوم استفاده از کاور پلاستیکی به دور مجرای شیشه ای است.

نکته:

در استاندارد API-550:1974 ، بخش 2 ، صفحه 2 ، ذکر شده است که نحوه اتصال لول  گیج لوله ای به تانک چگونه باشد .

همانطور که در بالا هم مشاهده می شود برای نصب لول گیج لوله ای از Gage cock ، درپوش (Plug) روی آن و شیر مربوطه به تخلیه ( drain ) استفاده شده است . با توجه به اینکه این نوع از ابزار دقیق نیاز به بازرسی و تمیز کردن دوره ای و مرتب دارد لذا از تجهیزات اشاره شده برای جدا کردن صحیح ابزار دقیق از مخزن استفاده می شود.

شیر های تخلیه در سایز 4/3 و 2/1 اینچ باید در پایین لول گیج سطح نصب شوند .در سرویس های خطرناک ، باید به کمک لوله های بخارات سمی از ابزار دقیق تخلیه و دور شده و به نقطه دفن ایمن انتقال یابد.

عموما استفاده از شیر های Vent در نصب این ابزار دقیق لازم نیست و در جاهایی که از شیرهای  Ventاستفاده نمی شود باید از درپوش Plug استفاده شود.

در صنایع نفت و گاز بدلیل تحت فشار بودن سیالات و بعضا سمی بودن آنها ، شکسته شدن شیشه لوله جمبر می تواند بسیار خطرناک باشد به همین دلیل در صنعت نفت از این روش معمولا استفاده نمی شود .